Krondyr Steaks med kantareller, selleri puré med hasselnød og brombær glaseret rødbede

Til 2 personer

Selleri puré: 1 knold selleri renset og skåret i grove stykker ½ l sødmælk 100 g smør 16-20 hasselnødde kerner

Selleri stykkerne koges møre i mælk og tages herefter op og blendes med salt, peber, smør og lidt af mælken. Puréen holdes lun. Nødderne ristes hele i en skefuld smør og drysses på toppen af puréen lige inden servering.

Kantareller: 400 g kantareller rensede Rist kantarellerne på pande i olie. Brombær glaseret rødbede: 4 små rødbeder (kogt møre i saltet vand og smuttet for skind) 100 g brombær (evt. frosne) 4 spsk rødvins eddike 1 spsk smør bredbladet persille Rødbederne skæres i grove stykker og lægges i en gryde med eddike, brombær og smør og tilberedes under låg i 4-5 min. Tilsæt persille som det sidste inden servering. Krondyr Steaks: Steg 2 krondyr Steaks i olie på en glohed pande i 3-5 min. på hver side (alt efter hvor rød du ønsker din bøf). Lad dem hvile i et par minutter i folie før de serveres hele eller trancheret (i tynde skiver).

Krondyr burger med portobello svamp, løgpuré og estragon mayonnaise

Syltet rødløg: 4 rødløg 1 dl lager eddike 1 dl vand 1 dl sukker

Rødløgene skæres i ringe og midten af løget fjernes. Vand, sukker og eddike koges op og hældes kogende over løg ringene, der herefter trækker kolde og fortsat opbevares i lagen.

Løgpuré: 3 rødløg skåret i strimler 1 spsk. smør 2 spsk. sherry eddike 1 spsk. rørsukker

Løgene sauteres i smøren til de næsten er "bløde løg". Herefter tilsættes eddike og sukker og der dampes 5 min. underlige låg. Låget fjernes og løgene dampes næsten tørre inden de blendes og køles ned.

Grillet portobello svamp: 2 portobello svampe gnides i lidt olie og grilles møre på en varm grillpande og krydres med salt og peber.

Estragon mayonnaise: Mayonnaise, lidt finthakket hvidløg, hakket estragon, salt og peber røres sammen.

Hakkebøf: 300 g Krondyr hakkekød Salt og peber 1 tsk. worcestershire sauce 1/2 tsk. dijon sennep 1 spsk. ketchup 1 lille tsk. fint revet peberrod 1 spsk. fint hakket løg 1 skive hvid toastbrød uden skorpe skåret i små tern 2/3 dl sødmælk

Lad toastbrødet udbløde i mælk og rør imens kødet sejt med salt og peber. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og rør det godt sammen. Form 2 bøffer og steg i 5 min på hver side.

Imens lunes bollerne, de smøres let med estragon mayonaise. Herpá kommes et par blade hjertesalat, bøffen ovenpå, så en god klat løgpure, 1 grillet svamp og syltede løgringe og burgeren er klar til servering.